Sponsoring

Veel sportwedstrijden en evenementen bestaan bij de gratie van sponsors. De afspraken tussen sponsors en gesponsorden moeten in goede contracten worden vastgelegd. Lees de visie van mr Ronald Kool van Sportrechtadvocaten.nl.

Bestuurders gaan ondernemen

Bestuurders moeten gaan ondernemen. Geld is ook in de amateursport een steeds grotere rol gaan spelen. Overheidssubsidies zijn de afgelopen jaren steeds verder afgenomen, waardoor veel sportclubs en organisatoren van evenementen zich als ondernemers moeten gaan gedragen om het hoofd boven water te houden. Sponsoring is dan het toverwoord. Maar hoe stelt een bestuurder zich op als de club een bedrijf heeft gevonden dat als hoofdsponsor vele tienduizenden euro's in de club wil steken ?
 

Contracten zijn niet standaard

"Iedereen kent de foto's van glunderende dames en heren die achter de bestuurstafel hun handtekening zetten onder een contract, maar ik vraag mij dan altijd af wat er eigenlijk in dat contract geregeld is", zegt Ronald Kool, initiatiefnemer van Sportrechtadvocaten.nl.
Niet alleen voor de club, maar juist ook voor de sponsors is het zaak goede afspraken te maken. Kool adviseert sponsors zich bij het opstellen van de sponsorcontracten zakelijk op te stellen. "Er gaat serieus geld in om en daarvoor mag de sponsor best eisen stellen. Een standaardcontract volstaat dan niet".

Exclusiviteit

"Soms staat er niet meer in dan dat bedrijf A een bedrag van bijvoorbeeld € 10.000,- aan de club betaalt, waartegenover het bedrijf dan kan rekenen op shirtreclame, een bord op het hoofdveld en een advertentie in het clubblad", legt Kool uit. Maar er zijn veel meer zaken die geregeld moeten worden. Kool noemt bijvoorbeeld de exclusiviteitsrechten. Krijgt de sponsor in zijn branche het alleenrecht of mag de club ook met de concurrent in zee ? Exclusiviteit is niet vanzelfsprekend, maar moet geregeld worden. En wanneer moeten de betalingen precies plaatsvinden en wat houdt het sponsorpakket in ? Garandeert de club dat er geen andere shirtreclame wordt toegestaan. "Een shirt heeft een voorkant en een achterkant, maar ook twee mouwen. Met je hoofdsponsor moet je goed regelen welke reclamevlakken mogen worden verhuurd om scheve gezichten e voorkomen", legt Ronald Kool uit.

Sponosorbelangen

Het is daar bij ook voor de club van belang om een éénduidige uitstraling te hebben en ervoor te zorgen dat er geen, met de sponsorbelangen, conflicterende clubkleding wordt gedragen. En ook aan een gedragscode voor de spelers zou aandacht moeten worden besteed. "Mag of moet een speler het trainingspak ook in zijn vrije tijd dragen?". Al dit soort zaken kan in een sponsorovereenkonst worden geregeld.

Meer informatie? Bel met 0610855222 en vraag naar Ronald Kool

 

Sportrechtadvocaten.nl is een initiatief van Ronald Kool

De Alkmaarse advocaat mr. Ronald Kool is al meer dan 25 jaar de steun en toeverlaat voor sportieve ondernemers en ondernemende sporters. Onder zijn clienten bevinden zich internationaal bekende sporters uit diverse takken van topsport.

Meer weten?

Neem contact op of bel:
085 - 401 76 33